13.02.2012

82. Salon Motoryzacyjny w Genewie

Poprzedni salon motoryzacyjny w Genewie był okazją do przedstawienia światu koncepcyjnego projektu Minagi, który był zwiastunem wchodzącej właśnie do sprzedaży Mazdy CX-5. Idąc za ciosem, Mazda Motor Corporation zaprezentuje za kilka dni w Szwajcarii studium następcy produkowanej obecnie „szóstki”.

W dniach 6-18 marca, po raz pierwszy w Europie będziemy mogli zobaczyć koncepcyjny projekt o nazwie Takeri. Choć został on ujawniony dwa miesiące temu podczas Tokijskiego Motor Show, to wciąż trudno przejść obojętnie obok jego futurystycznych i nieszablonowych kształtów. Jeszcze więcej emocji budzą przypuszczenia, że właśnie tak będzie wyglądała nowa Mazda klasy średniej, która w przyszłym roku trafi na rynek. Przemawia za tym historia wspomnianej Mazdy Minagi, która wprost z genewskiego salonu, niemal niezmieniona trafiła do salonów sprzedaży, a także auta testowe zaobserwowane niedawno na publicznych drogach.

Obok Takeri, na genewskim stoisku Mazdy wystąpi także najnowszy model CX-5 oraz "wiosenna" edycja MX-5, zaprojektowana specjalnie z myślą o europejskich odbiorcach.

Mazda Takeri

Takeri zapowiada samochód, który będzie drugim w kolejności autem koncernu Mazda Motor Corporation, zbudowanym w oparciu o nowe technologie od podstaw. Po bardzo udanej, pierwszej generacji modeli Zoom-Zoom, Mazda skupiła się bardziej na kolejnej rewolucji, niż ewolucji – opracowując paletę podstawowych i najważniejszych rozwiązań, nazwanych wspólnie SKYACTIV. Prototyp Takeri napędzany jest silnikiem Diesla SKYACTIV-D, którego stopień sprężania został zredukowany do niespotykanej dotąd wartości 14,0:1. Wraz z systemem odzyskiwania energii i-ELOOP zapewnia to obniżenie średniego zużycia paliwa o 20-30% i spełnienie normy Euro 6 bez konieczności stosowania chemicznych dodatków. Lżejsza konstrukcja silnika dostarcza mocy wrażeń, także w wyższym zakresie obrotów, gdzie większość współczesnych jednostek prosi kierowcę o zmianę biegu. Mazda Takeri jest sportową limuzyną klasy średniej, dbającą o środowisko bez poświęcania przy tym osiągów, przyjemności z jazdy i komfortu.

Mazda CX-5

Salon w Genewie będzie również okazją do obejrzenia produkcyjnego modelu CX-5, który w najbliższych tygodniach znajdzie w salonach Mazdy swoich pierwszych właścicieli. Mazda CX-5 jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, korzystającym ze wszystkich technologii SKYACTIV. W konstrukcji nadwozia zbudowanego ze stali o wysokiej wytrzymałości przemodelowany został typowy dotąd układ podłużnic i elementów nośnych. Zmniejszyło to masę pojazdu oraz zoptymalizowało rozkład sił w przypadku kolizji – chroniąc przed przeciążeniami i odkształceniami strefy pasażerskiej. 

Geometria zawieszenia i punkty mocowania wahaczy uwzględniają komunikatywne i przewidywalne prowadzenie w pełnym zakresie prędkości oraz niwelują wstrząsy podczas przejeżdżania przez poprzeczne nierówności. Dostępne silniki SKYACTIV-G i SKYACTIV-D posiadają ten sam stopień sprężania – mały dla Diesla i niezwykle duży dla jednostki benzynowej. Zapewnia to dobre osiągi przy niskim spalaniu i ograniczonej emisji spalin. Wszystkie odmiany Mazdy CX-5 uzbrojono w układ i-stop, wyłączający silnik podczas postoju.

Do wyboru są dwie nowe, sześciobiegowe automatyczne i manualne skrzynie biegów. Nie można zapomnieć o wnętrzu, gdzie umiejscowienie fotela, kierownicy, pedałów i dźwigni zmiany biegów, a także wrażenia z operowania nimi zostały stworzone z myślą o przywróceniu przyjemności z jazdy. Wymieniona jednym tchem lista rozwiązań tworzy niezwykły pojazd, w którym znajduje się potwierdzenie  powiedzenia, że jeśli można coś zrobić inaczej i lepiej, to na pewno zrobi to Mazda.

Mazda MX-5 – Special Edition Spring 2012

Obok prężących technologiczne wdzięki Takeri i CX-5, stanie Mazda MX-5 w limitowanej edycji „Special Edition Spring 2012”. Seria ta otrzyma chromowane ramki wlotu powietrza do chłodnicy i reflektorów przeciwmgielnych, chromowane wnętrza reflektorów, wysokiej jakości skórzaną tapicerkę „Havana Brown” oraz fabryczną nawigację. Wybierać będzie można między klasycznym, miękkim dachem i składanym twardym. W palecie lakierów, obok podstawowych kolorów ponownie dostępny będzie „Radiant Ebony Mica”, podkreślający wyjątkowość serii oferowanej tylko w Europie.

82. salon motoryzacyjny w Genewie będzie otwarty dla dziennikarzy w dniach 6-7 marca oraz dla zwiedzających pomiędzy 8-18 marca 2012 roku.