Silnik SKYACTIV-G 1.3L DISI

Podczas wystawy "Automotive Engineering Exposition", która odbyła się w dniach 18-20 maja 2011 roku w Japonii, Mazda zaprezentowała przełomowy silnik benzynowy o małej pojemności, zbudowany w technologii SKYACTIV.

Silnik skonstruowany w oparciu o wieloletnie doświadczenia Mazdy, zawiera w sobie technikę chronioną ponad 130 zgłoszonymi patentami. Główną cechą tego małego motoru o pojemności 1.3 litra jest rekordowy dla zwykłego silnika stopień sprężania w stosunku 14.0:1, który nadaje mu wyjątkową moc i efektywność – szczególnie przy dużym obciążeniu na niskich obrotach. Osiągnięcie tego celu wiązało się z zastosowaniem licznych innowacyjnych rozwiązań, przeciwdziałających spalaniu stukowemu, które jest główną przeszkodą w konstruowaniu jednostek o wysokim sprężaniu i zasilanych zwykłym paliwem.

W silniku zastosowano wtrysk bezpośredni benzyny – "Direct Injection Spark Ignition". Paliwo jest dawkowane nowymi wtryskiwaczami, rozpylającymi paliwo przez wiele otworów i kierujących mieszankę na specjalnie zagłębienia w denku tłoka, co pozwala kontrolować równomierność postępowania eksplozji. Dalsze zmniejszenie ryzyka spalania stukowego uzyskano stosując chłodzenie systemu recyrkulacji spalin (EGR), które dodatkowo obniża temperaturę gazów wydechowych, używanych w kolejnym cyklu pracy.

Blok i głowica silnika są w pełni aluminiowe. W tej drugiej zastosowano rozrząd o zmiennych fazach dla zaworów ssących i wydechowych (Dual S-VT). Faza ssania jest regulowana elektronicznie, co w specyficznych warunkach umożliwia bardzo późne domknięcia zaworów i wraz z wysokim stopniem kompresji pozwala na wykorzystanie koncepcji obiegu Millera zwiększającego wydajność silnika, z którego słynie Mazda (Miller Cycle Engine). Zastosowano także duży skok tłoka, co w wraz z 30-procentowym obniżeniem tarcia wewnętrznego – głównie dzięki nowym panewkom o zmniejszonych powierzchniach, rolkom elementów rozrządu oraz pierścieniom tłokowym o mniejszym napięciu – dało dodatkowe zwiększenie efektywności, oraz zmniejszenie zużycia paliwa i oleju.

SKYACTIV-G 1.3 jest domyślnie wyposażony w system i-stop nowej generacji, wyłączający silnik na postoju i ustawiający wał w takim położeniu, aby był możliwy jego ponowny rozruch w czasie do 1/3 sekundy, głównie dzięki zainicjowanemu wybuchowi mieszanki – z minimalnym użyciem rozrusznika.

The SKYACTIV-G 1.3 Engine

Specyfikacja

Pojemność 1298 cm³
Średnica i skok tłoka 71.0 x 82.0 mm
Kompresja 14.0:1
Moc maksymalna 62 kW (84 KM) @ 5400 obr/min
Moment maksymalny 112 Nm @ 4000 obr/min