Każdy przyszły kierowca, przed przystąpieniem do egzaminu na prawo jazdy musi umieć sprawdzić stan oleju w silniku, posiadać wiedzę w jakich warunkach to robimy czy też gdzie, jak nalać płynu do spryskiwaczy, w którym miejscu znajduję się wlew od płynu do chłodnicy itd. Zapewne większość podziela moje zdanie, że ponad 50% kierowców przyjęło zasadę „zakuć zdać zapomnieć” w kwestii okresowego przeglądu pojazdu, dlatego postaram się zrobić małą powtórkę w tym temacie.

Olej silnikowy

Na początek wspomniane we wstępie sprawdzenie poziomu oleju w silniku. Powinniśmy wiedzieć, że aby kontrola była wiarygodna musi zostać spełnione parę warunków :

  • Samochód musi stać na płaskim terenie

  • Silnik nie powinien być rozgrzany

Do sprawdzenia poziomu oleju służy specjalna miarka, przez wielu nazywana „ bagnetem”. Mała szybka instrukcja jak sprawdzić stan oleju w silniku. Wyjętą miarkę przecieramy do sucha, aby nie było na nim śladu oleju, należy zwrócić uwagę aby do „bagnetu” nie przyczepił się kawałek papieru czy też materiału ścierki. Miarkę wkładamy z powrotem, do momentu gdy poczujemy opór i ponownie wyjmujemy aby sprawdzić stan oleju w silniku. Na specjalnym zakończeniu miarki znajdziemy poziom oleju.

 

Uzupełnienie oleju

Po pierwszy musimy znaleźć korek, który znajduję się zazwyczaj w górnej części silnika, a następnie go odkręcić i wlać olej. Trzeba jednak pamiętać żeby nie wlewać „na maxa”, a stopniowo. Powinniśmy nalewać ok 200-300 ml i za pomocą „bagnetu pomiarowego” kontrolować ilość oleju w silniku. Na koniec nie zapomnijmy zakręcić wlewu. Jeżeli olej zostanie przypadkowo rozlany należy wytrzeć go suchą szmatką. Najlepiej aby zapobiec rozlaniu oleju powinno używać się lejka.

 

Płyn chłodniczy

Za odpowiednia temperaturę naszego silnika odpowiada chłodnica. Do kontroli temperatury służy wskaźnik znajdujący się przy zegarach z prędkością. Optymalna temperatura dla motoru pod maska wynosi 90stopni Celsjusza. Dodatkowo podczas gdy płyn chłodniczy zacznie się przegrzewać zapali się dodatkowa kontrolka.
Aby pomiar płynu chłodniczego w naszym samochodzie był autentyczny muszą zostać spełnione warunki takie jak przy sprawdzaniu oleju. Dodatkowo trzeba pamiętać, żeby nie odkręcać nigdy kurka od wlewu do chłodnicy gdy silnik jest ciepły !!! W układzie chłodniczym przy wysokich temperaturach dochodzi do zwiększenia się ciśnienia wewnątrz układu. Nie posłuchanie tej rady grozi poważnym poparzeniem. Kolejną niebezpieczną częścią od chłodnicy jest wiatrak, pod żadnym pozorem nie powinniśmy go dotykać, ponieważ mimo, że samochód jest wyłączony może on się uruchomić automatycznie.
Poziom płynu chłodniczego powinien znajdować się nad strzałką określającą minimum a pod znacznikiem maksimum.

 

Uzupełnienie płynu chłodniczego

Wygląda niemal identycznie jak dolewanie oleju. Jednak poziom płynu monitorujemy na miarce zaraz przy wlewie.

 

Płyn hamulcowy

Pozom płynu powinien znajdować się tak jak w chłodnicy miedzy kreską oznaczając minimum a maksimum. Miarka znajduję się na półprzezroczystym zbiorniku. Gdy znajduję się za mało płynu, w kokpicie przy zegarach powinna zapalić się czerwona kontrolka.

 

 

Uzupełnienie płynu hamulcowego

Niemal identycznie jak przy płynie chłodniczym. Pamiętajmy jednak, że płyn hamulcowy jest substancją dojść mocną pod względem chemicznym i przy kontakcie z lakierem samochodu może spowodować odbarwienie lub zniszczenie powłoki.

 

 

Myślę ze mała powtórka nikomu nie zaszkodzi. Mała ściąga każdemu się przyda. Za stan urządzeń które opisywałem odpowiadamy tylko i wyłącznie my sami, więc pamiętajmy, żeby przed dalekimi podróżami lub np. co za 2 miesiące zajrzeć pod maskę.

 

(artykuł udostępniony przez www.strefatestow.pl)