12.12.2014

Mazda rozwija technologię bioinżynierii

Mazda Motor Corporation informuje, że we współpracy z Mitsubishi Chemical Corporation rozwija nowy projekt bioinżynieryjny, który będzie można wykorzystać do budowy zewnętrznych elementów konstrukcyjnych dla samochodów. Nowe tworzywo sztuczne, wykonane z materiałów pochodzenia roślinnego, przyczyni się w znacznej mierze do ograniczenia wykorzystania zasobów ropy naftowej i zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Nowy materiał może być dowolnie barwiony i dzięki temu znacznie zmniejszy się emisja lotnych związków organicznych związanych z procesem tradycyjnego lakierowania. Mało tego! Barwione elementy posiadają jakość wykonania wyższą od tych, które są malowane tradycyjnie, gdyż cechują się wyjątkowo głęboką barwą a ich powierzchnia jest niezwykle gładka.

Prototyp nowego materiału, powstały w ramach projektu „Mazda Biomaterial”, został właśnie zaprezentowany na trwającej w tokijskim Big Sight wystawie Eco-Products 2014 - jednej z największych w Japonii wystaw technologii środowiskowych oraz przyjaznych dla środowiska produktów i usług. Ta prestiżowa wystawa odbywa się corocznie od 1999 roku i jest znana jako jedna z największych wystaw w Japonii pod względem całkowitej powierzchni ekspozycyjnej oraz liczby użytkowników.

Należy dodać, że Mazda od wielu lat bardzo aktywnie rozwija technologie w dziedzinie biomasy. Do tej pory firmie udało się stworzyć pierwszy żaroodporny biomateriał, wykorzystywany do budowy elementów wewnętrznych w przemyśle samochodowym a także pochodzący z włókien roślinnych element wykorzystywany w budowie tapicerki. Teraz Mazda zdołała stworzyć produkt, który będzie nadawał się do wykorzystania zarówno w budowie części wewnętrznych oraz zewnętrznych. Nowe materiały zostaną wykorzystane po raz pierwszy do produkcji nowej Mazdy MX-5 w roku 2015. Kolejnym krokiem będzie wykorzystanie ich do części zewnętrznych w innych modelach.

Według zapewnień Mazda nadal będzie aktywnie rozwijała unikalne technologie w celu równoważenia przyjemności z jazdy oraz optymalnej wydajności w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa.

(st)