Mazda2 2007- (DE)

Image
Ciągły rozwój Mazdy w Europie i na świecie jest w dużej mierze zasługą strategii poszerzania gamy produktów o nowe, atrakcyjne modele, kierowane do coraz szerszego grona nabywców. W ciągu niecałych dwóch lat koncern wprowadził na rynek kilka samochodów. Kontynuatorem tej strategii jest Mazda 2.

Zdobyte tytuły
Całkowicie nowa Mazda2, wprowadzona do sprzedaży w październiku 2007 r. jako pierwsza przedstawicielka nowej generacji samochodów Mazdy, stała się natychmiast hitem na rynku europejskim, znajdując do kwietnia 2008 r. 40 tysięcy nabywców. W grudniu zeszłego roku pięciodrzwiowa zdobyła pięć gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów w testach zderzeniowych Euro-NCAP, w lutym 2008 zaś odznaczona została prestiżowym tytułem światowego COTY - The World Car Of The Year, wygrywając m.in. z Mercedesem.

Sportowy design
Nowy model dodaje zewnętrznym liniom swej pięciodrzwiowej poprzedniczki eksponującej ruch i dynamizm za pomocą kompaktowych rozmiarów i jednorodnej bryły nadwozia, jeszcze bardziej sportowego rysu. Niskie współczynniki oporu powietrza (0,31) i siły nośnej (0,02) przyczyniają się do redukcji zużycia paliwa i kosztów eksploatacji, co dla młodych, dopiero wkraczających w motoryzacyjny świat nabywców ma niebagatelne znaczenie.

Wnętrze
Pomimo kompaktowego, dynamicznego zarysu nadwozia, samochód posiada całkiem przestronne wnętrze. Dla uzyskania optymalnego dostępu do tylnej kanapy drzwi otwierają się o 163 mm szerzej, niż ich przednia para w wersji pięciodrzwiowej. W przypadku wersji 3-drzwiowej inżynierowie Mazdy pomyśleli również o funkcji łatwego wsiadania, która przesuwa przedni fotel pasażera maksymalnie do przodu i składa jego oparcie, by tym samym zapewniać osobom przedostającym się do tyłu samochodu wygodne zajęcie miejsca. Dość długi rozstaw osi (2490 mm), sprawia, że pasażerowie mają do dyspozycji dużo większą przestrzeń na głowę, ramiona i nogi, zarówno z przodu jak i z tyłu auta. Zakres regulacji fotela kierowcy w poziomie wynosi 250 mm, a jego ustawienia w pionie 55 mm. Do 250-litrowego bagażnika mieszczącego się za tylnymi siedzeniami można bez problemu włożyć dwie walizki lub wózek dziecięcy, a po złożeniu oparć (kanapa dzielona w stosunku 60/40 we wszystkich wersjach oprócz podstawowej) uzyskuje się pojemność aż 787 litrów, służącą do przewozu przedmiotów o większych rozmiarach.

Silniki
Jednostka MZR 1.3, montowana w wersji podstawowej i wyposażona w system zmiennych faz rozrządu, dostępna jest w dwóch wersjach (w zależności od rynku): Standard Power o mocy 55 kW/75 KM i High Power o mocy 63 kW/86 KM. Obie zużywają tylko 5,4 l benzyny na 100 km i emitują zaledwie 129 g CO2 na kilometr. Gamę silników benzynowych zamyka 1,5-litrowy MZR, który generuje 76 kW/103 KM mocy, zużywając przy tym jedynie 5,9 l paliwa na 100 km i emitując 140 g CO2 na kilometr. Linię jednostek napędowych uzupełnia turbodiesel MZ-CD 1.4 z wtryskiem bezpośrednim, słynący z oszczędności paliwa i niskich poziomów emisji zanieczyszczeń. Osiąga maksymalną moc 50 kW/68 KM przy 4000 obr./min. i moment obrotowy 160 Nm już przy 2000 obr./min.

Bezpieczeństwo
Bardzo wytrzymała stal gwarantuje również jeden z najwyższych poziomów bezpieczeństwa w segmencie B, udowodniony pięcioma gwiazdkami i 34 punktami za ochronę dorosłych pasażerów, przyznanymi pięciodrzwiowej Mazdzie2 w testach zderzeniowych Euro-NCAP.