
Korek nie jest dziś materiałem naturalnie kojarzonym z przemysłem motoryzacyjnym, ale w przypadku Mazdy ten charakterystyczny surowiec silnie związany jest zarówno z przeszłością, jak i przyszłością marki. Mało znany fakt, że firma rozpoczęła swoją działalność w 1920 r. jako Toyo Cork Kogyo, podkreśla teraz najnowsza Mazda MX-30, która wykorzystuje korek jako materiał wykończenia wnętrza i tym samym nawiązuje do swojej historii.
Celebrując stulecie działalności, Mazda wykorzystała korek w wykończeniu „pływającej” konsoli centralnej oraz wewnętrznych uchwytów drzwi w swoim pierwszym seryjnie produkowanych samochodzie elektrycznym, co stanowi swoisty hołd dla tworzywa, które zapoczątkowało rozwój Mazda Corporation. Mazda jest jedynym producentem samochodów, który zaczynał od wytwarzania przedmiotów z korka, a było to możliwe dzięki położeniu Hiroszimy – miasta, które od pierwszego dnia do dziś jest siedzibą japońskiej marki.
Ze względu na naturalnie obfite występowanie drzew korkowych w regionie wokół Hiroszimy i mocno rozwinięty lokalny przemysł stoczniowy, który wykorzystywał korek w konstrukcji drewnianych statków, prowadzenie przedsiębiorstwa zajmującego się przetwórstwem tego materiału było oczywistym wyborem. Firmę Toyo Cork Kogyo rozwinął Jujiro Matsuda, który zdobywał inżynierskie szlify w Osace. Zaczynał jako czeladnik kowala, jednak szybko założył własną firmę zajmującą się odlewem metali. W 1921 r. powrócił do swojego rodzinnego miasta – Hiroszimy, gdzie dołączył do zarządu nowo utworzonej fabryki zajmującej się produkcją przedmiotów z korka – Toyo Cork Kogyo.
Chociaż jego wiedza fachowa dotyczyła maszyn i zagadnień inżynieryjnych, szybko udowodnił swoją wartość wdrażając innowacyjne rozwiązania, w tym produkcję prasowanych płyt korkowych. Pomimo pewnych początkowych niepowodzeń Jujiro, który ostatecznie objął stanowisko prezesa, zdołał wprowadzić na rynek nowe produkty z korka, w tym materiały izolacyjne i amortyzujące. Po zmianie nazwy na Toyo Kogyo w 1927 r., rozwijał firmę w oparciu o produkcję maszyn i obrabiarek, co ostatecznie doprowadziło do produkcji trójkołowych samochodów ciężarowych stanowiących fundament Mazdy, jaką dziś znamy.
Wraz z rozwojem inżynieryjnego profilu firmy, Jujiro zadecydował o wydzieleniu części przedsiębiorstwa skupionej na produkcji elementów z korka i sprzedaży jej innej firmie z tej branży - Uchiyama Manufacturing Corp z siedzibą w Okayamie, położonej na wschód od Hiroszimy, która ostatecznie stała się właścicielem tego biznesu w 1944 r. Wraz z przejęciem kontroli nad fabrykami i maszynami do produkcji elementów z korka Uchiyama zażądał od Toyo Kogyo inwestycji w dalszy rozwój firmy, co ostatecznie doprowadziło do powstania przedsiębiorstwa Toyo Cork.
Poznanie tej historii pozwala zrozumieć, dlaczego zespół projektantów Mazdy MX-30 zdecydował się wykorzystać elementy wykonane z korka dostarczonego przez działające do dziś przedsiębiorstwo Uchiyama Kogyo. Kabina pierwszego seryjnie produkowanego elektrycznego samochodu Mazdy otrzymała ekologiczne, stylowe i trwałe wykończenie, nawiązujące do tradycji i początków działalności firmy.
Główny projektant Mazdy MX-30 Youichi Matsuda powiedział: „W czasach, gdy powstawało przedsiębiorstwo Toyo Cork Kogyo, technologie produkcji tworzyw sztucznych i gumy nie były dostępne w takim stopniu jak obecnie, więc korka używano wtedy jako alternatywnego materiału do uszczelniania i wypełniania powierzchni. Po II wojnie światowej rozwój produkcji elementów gumowych i tworzyw sztucznych na skalę przemysłową oznaczał, że korek stopniowo tracił na znaczeniu jako materiał przemysłowy na szeroką skalę. Odgrywał jednak tak znaczącą rolę w historii Mazdy, że był jedynym słusznym wyborem jako materiał do wykończenia wnętrza MX-30.”
Matsuda podkreśla także: „Odnawialny charakter korka idealnie pasuje do Mazdy MX-30, w której użyliśmy także inne materiały pozyskane w procesie recyklingu – z butelek plastikowych wykonana została tapicerka drzwi, a elementy przednich i tylnych drzwi powstały z bioplastiku.”
Korek zbierany z kory drzew korkowych bez ich ścinania wykorzystany w MX-30 jest specjalnie utwardzany wysokiej jakości powłoką i materiałem podkładowym, aby zapewnić mu trwałość i jakość oczekiwaną w samochodach Mazdy. „Wnętrze samochodu może być przestrzenią narażoną na intensywną eksploatację, przykładowo promienie ultrafioletowe przenikające przez szyby mogą z czasem niszczyć korek, więc wykorzystanie i zabezpieczenie tego materiału przyniosło nam nowe wyzwania”, wspomina Matsuda. „Aby podołać temu wyzwaniu pracowaliśmy razem z Uchiyama Kogyo tak, by gotowe wykończenie wnętrza samochodu z wykorzystaniem korka miało odpowiednią fakturę, trwałość i estetykę, której oczekują klienci Mazdy.”
W 2020 roku, gdy Mazda celebruje swoje stulecie, powrót korka jako materiału wykończenia wnętrza pojazdu jest idealnym i właściwym przywołaniem dziedzictwa firmy. Klienci odbierający pierwsze egzemplarze MX-30 jesienią tego roku będą mieli przyjemność poznania walorów korkowego wykończenia stylowej i nowoczesnej kabiny elektrycznej Mazdy. Mazda MX-30 w wersji Kai wyceniona została na 142.900 zł i oferuje bogate wyposażenie, w skład którego wchodzą m.in.:
- przednie reflektory LED,
- cyfrowe zegary,
- system Mazda Connect,
- nawigacja,
- sterowanie HMI,
- adaptacyjny tempomat,
- automatyczna klimatyzacja z ekranem dotykowym,
- head-up na przedniej szybie,
- system monitorowania martwego pola ze wspomaganiem utrzymania pasa,
- kamera cofania,
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu,
- aluminiowe obręcze 18 cali.
Elementy wykończenia z korka będą dostępne w wersjach Hikari i Enso oraz w First Edition, której pierwsze egzemplarze trafią do salonów jesienią 2020 r. Klienci, którzy zdecydują się na kupno Mazdy MX-30 mogą skorzystać z konkurencyjnego finansowania zarówno w formie leasingu, jak i kredytu.
Mazda MX-30 dostarcza zupełnie nowe doświadczenie korzystania z samochodu elektrycznego. Wyróżnia się unikatowym wzornictwem wnętrza i nadwozia oraz dynamiką jazdy, które sprawiają, że założyciel firmy i pionier przemysłowego zastosowania korka, Jujiro Matsuda, byłby dumny z obecnych dokonań firmy.
Opracowanie: (st)
- Życzenia noworoczne od Klubu MazdaSpeed
- Historia logotypu Mazdy
- Mazda CX-3 model 2021
- 10-lecie stylistyki projektowania KODO
- 5 gwiazdek Euro NCAP dla MX-30
- Historia sukcesów Mazdy w sportach motorowych
- Mazda CX-30 z nagrodą Fleet Awards 2020
- Mazda - wyprzedzając swoje czasy
- Mazda wprowadza szerszy wybór części do MX-5
- Nowa aplikacja MyMazda już dostępna
- Kolory Mazdy – nadawanie formom ruchu
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-5
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-30
- Historia modeli koncepcyjnych z silnikiem Wankla
- Dekada filozofii KODO
- Koniec wakacji w stylu slow
- Niewielki format, wielka idea
- Jakie są wakacje 2020 za kierownicą?
- Historia modeli SUV Mazdy
- Pomysłowe i niekonwencjonalne Mazdy
- Mazdy, których nie znacie...
- Czym była Mazda CU-X?
- Historia użytkowych samochodów Mazdy
- Mało znane początki historii Mazdy
- Pierwsze spotkanie z Mazdą MX-30
- Mazda MX - historia gamy modelowej
- Mazda CX-5 2020 już w sprzedaży
- Mazda partnerem FIA GT Championship
- 100 lat przyjemności z podróżowania
- Ruszyła produkcja elektrycznej Mazdy MX-30
- Wirtualna wizyta w Muzeum Mazdy w Augsburgu
- #HelpTogether dla ONKOOBRONY
- Tytuł World Car Design 2020 dla Mazdy3
- 6 nagród IIHS Safety Pick+ dla Mazdy
- #ZostańWdomu - Mazda zaprasza do kina...
- Edycja jubileuszowa na 100-lecie Mazdy
- Sukces CX-30 i MX-30 na Red Dot Design Award
- Wydanie specjalne magazynu Classicauto
- Mazda RX-7 ikoną samochodu sportowego
- Oświadczenie MMC w związku z pandemią
- Dwa modele Mazdy w finale WCOTY 2020
- Punkty ładowań GreenWay dla klientów Mazdy
- Mazda R360 Coupe - historia legendy
- Silnik Skyactiv-X nagrodzony w Autobest 2020
- Mazda z wysoką sprzedażą w Europie
- 1920-2020 stulecie przełamywania konwencji
- Mazda podsumowuje rok 2019